A Google ads és a Facebook hirdetések könyvelése – avagy, hogyan fizess ÁFÁ-t!

Ha új ügyféllel találkozom, aki még nem hirdetett facebookon vagy google ads-en, ez a téma mindig előjön, de még az is előfordul, hogy olyannak is tudok újat mondani, aki már futtatott hirdetéseket.

Összeszedtem, hogy kinek hogy kell adózni a FB és Google ADS hirdetések után.

Alanyi adómentes KATA vállalkozónak

Ha bejelöljük, hogy, mint vállalkozó szeretnénk hirdetni, akkor az Európai Unión belül a fordított adózás szerint kell fizetni az általános forgalmi adót. Ez azt jelenti, hogy a Google vagy a Facebook nem tesz rá a hirdetési díjra semmilyen ÁFÁ-t, hanem kiállít egy ÁFA mentes számlát minden hó végén.

A Magyarországon érvényes ÁFÁ-t (ami a cikk írásakor 27%), be kell vallani, és be kell fizetni. Azoknak, akik ÁFA-státuszuk szerint alanyi adómentesek, nekik minden hónapról A60-as, és 1965 kódú ÁFA bevallást is be kell küldenie a NAV-nak, amivel megfizeti a vállalkozó a jelenleg hatályos ÁFÁ-t Magyar államnak. Ennek a határideje a tárgyhót követő hónap 20-a. Az októberi havi FB számla összegét november 20-ig kell bevallani és az ÁFA-t megfizetni.

Példa

Ha valaki költ 100.000 Ft a FB-on. Akkor hónap végén a FB felé be kell fizetni a 100.000 Ft-ot és a NAV-nak a 27%-ot, azaz ebben az esetben 27.000 Ft-ot. Azaz az egész kampányban elköltött költség 127.000 Ft lesz.

Összegezve:

100.000 Ft – a Facebooknak

27.000 Ft – NAV-nak

Összeessen a költség:

127.000 Ft

 

ÁFA körös vállalkozásnak

Azért, hogy a hirdetéseket el tudja költségelni a cég, a hirdetési fiók regisztrációjánál be kell jelölni, hogy vállalkozóként kíván hirdetni.

Ez az ÁFA alanyoknak kedvező, hiszen nettó összeget fizet a szolgáltatásért, és a bevallásában feltünteti fizetendő és levonható áfaként is a megfelelő összeget.

Akik ÁFA körösök, a szokásos időszakonkénti bevalláshoz kell ezt csatolni a számlát, de ők jellemzően vissza is tudják igényelni ezt az ÁFÁ-t.

Példa

Ha valaki költ 100.000 Ft a FB-on. Akkor hónap végén a FB felé be kell fizetni a 100.000 Ft-ot és a NAV-nak a 27%-ot, azaz ebben az esetben 27.000 Ft-ot. Azaz az egész kampányban elköltött költség 127.000 Ft lesz. De itt az ÁFA visszaigényelhető és az egész összeg elköltségelhető.

Összegezve:

100.000 Ft – a Facebooknak

27.000 Ft – NAV-nak – visszaigényelhető összeg

Összeessen fizetendő:

127.000 Ft – Elköltségelhető összeg

 

FIGYELEM!

Az itt szerepelő bejegyzés tartalma a megjelenéskor érvényes szabályok alapján íródott, a jogszabályok gyakori változása miatt ezek akár rövid időn belül érvényüket veszíthetik.

Konkrét számviteli, adózási kérdésekkel fordulj szakemberhez, aki az eset összes körülményének figyelembevételével tud állást foglalni, javaslatot tenni.

 

 

Vélemény, hozzászólás?