Ebben a bejegyzésben leírom lépésről lépésre, hogy használjuk úgy a színeket (színek pszichológiáját segítségül hívva), hogy azok jelentősen növeljék a konverziós értékesítési rátánkat a Facebook hirdetésünkben.
A leírt módszert lehet használni minden olyan marketing eszköznél, ahol meghatározó a hirdetés képi világa (Google ads display hirdetés, banner, YouTube index kép, honlap színei…).
A hirdetés színvilág tervezésének lépései
- A célközönség (akiknek kommunikálunk) megfelelő színének a meghatározása
- A célnak megfelelő szín meghatározása
- A képek kiválasztása, úgy, hogy a domináns színvilága megfeleljen az első két pontban leírtaknak
- Action szín meghatározása és alkalmazása, amivel ki tudjuk emelni a szöveget vagy képi részt, amivel üzenetet szeretnénk átadni.
- Teszt
- A célközönség megfelelő színének a meghatározása
Több kutatás1 is bizonyítja, hogy a nőknek és a férfiaknak, illetve az eltérő korúaknak és kultúrájú embereknek más és más színnel lehet hatásosan információt átadni.
Fontos, hogy megtaláljuk azt a színt, amire a célközönségünk a leginkább fogékony.
- Célnak megfelelő szín meghatározása
A színek jelentése2 minden emberben közös, de kisebb mértékben különbözhet a kulturális, nagyobb mértékben az egyedi jelentés.
Elmondhatjuk, hogy minden színnek van pozitív és negatív szimbolikája3 is. Hatásuk, és az általuk felébresztett érzelmek függnek az adott szín árnyalatától, a személyiségünktől, hangulatunktól is. Illetve, hogy milyen színeket látunk egymás mellett.
Komplementer szín meghatározása
Komplementer színpárnak, vagy kiegészítő színpárnak nevezzük azt a két színből álló együttest, amelyet a színkörön egymással szemben, átlósan helyezkednek el.
Ha komplementer vagy majdnem komplementer színeket teszünk egymás mellé, azzal ki tudunk emelni fontos részeket a képen, illetve előtérbe tudjuk hozni a képen található CTA (Call To Action) szöveget.
Bemutatom egy példán keresztül, hogyan használjuk tudatosan a színeket, ha hatékonyabban szeretnénk Facebook kampányt készíteni.
A feladat, hogy egy egészségmegőrző kampánynak készítsünk egy Facebook hirdetést úgy, hogy annak a színei is átadják a kívánt üzenetet.
A fő üzenet: Minden nap együnk meg legalább egy almát, ezzel is segítve az egészségünket.
Célcsoport: 28-45 éves férfiak és nők
Szlogen: „Minden nap egy alma az orvost távol tartja”
A már leírt lépéseken megyünk végig:
- Célközönség megfelelő színének a meghatározása
A zöld színnel nagy százalékban jól lehet kommunikálni a férfiaknak és a nőknek is egyaránt. - Célnak megfelelő szín meghatározása
A zöld színt az egészséggel hozzuk összefüggésbe. Sok egészségmegőrzéssel foglalkozó cég használja. - A képek kiválasztása, úgy, hogy azoknak a domináns színvilága megfeleljen az első két pontban meghatározottaknak.
Zöld almákat ábrázoló kép.
- Action szín meghatározása és alkalmazása.
A zöld szín közeli komplementer színe a piros, így hatásos a zöld almákra egy pirosat helyezni ezzel kiemelni egy darab almát a sok közül.
Végeredményképp kapunk egy képet, ami tele van almával amik közül egyet azonnal észreveszünk. Így minden kritériumnak megfelel a kép ami a példafeladatban le van írva.
FB hirdetésben használva a kép így néz ki:
Teszt
Ha végig csináltad a lépéseket érdemes letesztelned az eredményt. Látható, hogy a lépésekben és a kivitelezésben nagy tere van az egyéni döntéseknek. Nem lehetsz biztos, hogy a megfelelő színeket választottad ki. A tapasztalat nagyon sokat számít ennél a feladatnál. Ezért is javaslom, hogy egy képnek készítsd el legalább egy mutációját/változatát és teszteld le melyik változat működik jobban.
A Facebookon belül (az Ads-on belül is lehet és van még jó pár eszköz) lehetőséged van kísérleteket futtatni, ami nagy valószínűséggel megmondja melyik variáció, ami jobb eredményeket hoz.
Itt egy saját kísérletem eredménye, ami 82%-os bizonyossággal meghatározza, hogy melyik változatot használjam tovább:
Egy tudatosan tervezett színekkel elkészített kampány, akár 5-8%-al több kattintást tud hozni, ezáltal növelve a konverziót, ami már a kampány megtérülésén is érezhető változás.
Források:
- Nagy mintás kutatás, amelynek célja a színtársításon, preferenciákon és internetes tevékenységeken alapuló kulturális hasonlóságok (és különbségek) felfedezése volt.
A kutatása: https://coschedule.com/blog/color-psychology-marketing/#color-wheel - Dr. Vass Zoltán: A rajzvizsgálat pszichodiagnosztikai alapjai
- Jean-Gabriel Causse: A színek hatalma
Eszközök, amiket használtam:
Egy képnek a domináns színének a meghatározása
Komplementer szín meghatározása
Olvasd el milyen költségekre számíthatsz, ha a Facebook kampányod kiszervezed egy marketing ügynökségnek.
Ha segítségre van szükséged akár Facebook kampány tervezésénél, keress bátran!