Ebben a posztban azt szeretném összefoglalni, hogy milyen részegységekből áll 2023-ban egy SEO-s megbízás és jellemzően, milyen összeg a reális amiért ezeket el lehet végeztetni. Ha elolvasod ezt a cikket, akkor könnyen tudsz majd ajánlatot kérni keresőoptimalizálásra és nehezebben fognak különféle nyakatekert módon havi összegeket elkérni tőled felesleges dolgokért.
Miből áll egy honlap keresőoptimalizálása?
Amint láthatjuk, 2 nagy részegységet és 3 jól definiálható feladat típust mutatok be, ezeket részletezem is. A téma részletesebb kibontása nélkül, most csak a nagyobb egységekkel foglalkozok.
Onsite SEO (minden feladat, amit a honlapon végzünk el)
- A honlap technikai rendbetétele
- A honlap releváns, minőségi tartalommal való feltöltése (tartalommarketing, vagy content marketing)
Offsite SEO (minden feladat, amit nem a honlapon végzünk el)
- linképítés
- A honlap technikai rendbetétele
Ez a feladat azt jelenti, hogy egy speciális külső eszköz segítségével ellenőrzi a keresőoptimalizáló szakember, hogy milyen technikai problémák vannak az oldalon. Rengeteg ilyen szoftver létezik, általában ezek fizetős eszközök, aki ezzel foglalkozik van előfizetése vagy megvásárolt valamilyen programot a feladathoz.
Próbáljátok ki, rakjátok be egy ilyen eszközbe a honlapotokat: https://www.woorank.com
A technikai SEO-hoz tartozik még a honlap szerkezete a struktúrája, felépítése, de az esetleges SEO automatizmusok is..stb.
Sokat számít a tapasztalat, hogy melyik hibával érdemes foglalkozni és melyiket lehet hagyni az oldalon (rengeteg programozói munkaórát lehet megspórolni, illetve elégetni, ha esetleg rosszul van meghatározva a feladatlista). Ha megvan a hibalista, akkor a programozó és a SEO-s szakember együtt dolgozik tovább.
Ár:
Ennél feladatrésznél én úgy szoktam meghatározni az árat, hogy kalkulálok egy körülbelüli óraszámot miután megnéztem a honlapot, amennyibe a tapasztalatom szerint bele fog férni a közös munka. Mondjuk 14 munkaóra és ezt belerakom 1 hónap időintervallumba. Azaz egy hónapig együtt fogok dolgozni a programozóval és segítem az ő munkáját.
Egy ilyen feladat általában 100.000 Ft-nál kezdődik.
A honlap technikai felülvizsgálatát 1-2 évente érdemes elvégezni és ha szükséges, akkor a Google ajánlása szerint változtatni.
- A honlap releváns, minőségi tartalommal való feltöltése
Ez nagyon fontos rész! Hisz lehet a Google szemében tökéletesen átjárható a honlap és technikai szempontból is kifogásolhatatlan, de ha nincs értékes, a látogató számára hasznos tartalom, akkor nem fog előkelő helyre kerülni a találati listán a weboldalad.
A tartalom kialakításánál vegyük figyelembe, hogy milyen szavakra (kulcsszavak meghatározása) szeretnénk előkelő helyen szerepelni a Googleben és ennek függvényében tervezzük a tartalmainkat is.
Ahány vállalkozás, annyi féle tartalom, érdemes törekedni arra, hogy a témát, amivel a honlapot vagy vállalkozás foglalkozik alaposan, minden oldalról körül járjuk.
Érdemes időről időre bővíteni (tartalommarketing) a látogató és a Google kereső számára is hasznos tartalmakkal a honlapunkat.
A cikkek felépítésére és tagolására és hosszúságára is érdemes odafigyelni.
Ár:
Több dologtól is függ, hogy mennyibe kerül egy SEO barát cikk megírása.
Általános téma, vagy szakcikk, képet kell-e a cikkhez szerezni, milyen hosszú, illetve hány cikkre van szükség?
Egy 2500-3500 karakteres SEO barát szöveg, ami valóban hasznos (lekutatott) és tartalmas, 15-20.000 Ft-tól kezdődik. De mennyiségtől és témától függően ez az ár is mozoghat lefele és felfele is.
- Linképítés
Ez nem más, mint a honlapodra mutató linkek számának a növelése a Google szemében erős oldalakról.
Ez azért fontos, mert ezek az oldalak átadják a Google szemében elismert erejüket (reputációjukat) a te oldaladnak. Azaz, minél elismertebb oldalról kapod a linkelést, annál értékesebb a link. Ez elősegíti azt a célt, hogy a honlapod előkelő helyen jelenjen meg a Google keresésben.
Ár:
A DA (Domain Authority) a Moz.com (egy világszinten elismert keresőoptimalizáló cég, akire rengetegen hivatkoznak a szakmában) mutatója, 0-100 közötti értéket vehet fel, egy logaritmikus skálán. Van több hasonló mutató még, de ezt tekinthetjük kiindulópontnak.
Ökölszabálynak lehet venni, hogy minél magasabb a DA érték, annál erősebb az oldal, (igen, ezzel is lehet trükközni!) és annál drágább egy cikk megjelenítése rajta. Minden esetben erre az oldalra is kell írni egy minimum 2500 karakteres cikket, amiben elhelyezünk egy visszontlinket a te oldaladra.
Figyelembe kell az oldalak kiválasztásánál, a következőket:
- magas DA mutatója legyen a lapnak
- témája megegyezzen a mi oldalunkkal
- dofollow linket kapjunk (ez ad át linkerőt, bár 2019 szeptembere óta ez változott)
- a „szemnek is kellemes” portál legyen, ne egy reklámoldal vagy link gyűjtő oldal
Ez a linkválasztó piramis segíthet eldönteni milyen oldalról érdemes hivatkozást szereznünk:
Egy DA30-as releváns oldalról egy viszontlink (backlink) kb. 25.000 ft-tól kezdődik + cikkírás ára. A linképítés minimum 10+ viszont linknél kezdi éreztetni a hatását (2-6 hónap is eltelhet, hogy egy-egy linképítés hatása elkezdjen érződni, de ez nagyban függ attól, hogy milyen kulcsszavakra optimalizálunk). Az árazást nagyon befolyásolja, hogy hány linket rendelünk meg és milyen oldalakról, ez a tétel sok dolog függvényében változhat, ahogy azt le is írtam.
Ha idáig eljutottál a cikk olvasásában és kapsz egy ajánlatot havi 120.000 Ft értékben. Most már el tudod dönteni, hogy a cég ki akarja használni a járatlanságod a témában, vagy valós dolgokat valós értéken árazott be.
Ha a magyar tartalmak és SEO-s szakemberek között keresgélsz, akkor kb 5-6 névbe/cégbe fogsz belefutni, akik uralják tartalmaikkal a magyar Google előkelő helyeit SEO témában. Nem feltétlen ők a legjobb SEO-s szakemberek vagy cégek kishazánkban, igazából sokuk szorgalmas fordító, azaz egyszerűen követnek külföldi elismert SEO-s tartalmakat és szolgai módon lefordítják azokat, így rengeteg magyar tartalmuk (keresőoptimalizáló kurzust biztos, hogy árul) lesz, de valós tapasztalatuk nem. Ez nem az összes ilyen cégre igaz!
Ezen a szakterületen sokak ajánlás útján kapják a munkákat.
Ha rátaláltál egy szimpatikus cégre, kérd meg, hogy a saját oldaluknál mutassák meg azt a 4-5 szóösszetételt, amire optimalizálnak. Ha az a válasz érkezik, hogy “a cipész cipője mindig lyukas” az egy hatalmas red flag…
A Googlenek van egy hivatalos ajánlása, hogy milyen kérdéseket tegyél fel, amikor SEO szakembert választasz. Ezt mindenképpen olvasd el!
Ha felmerültek benned kérdések, keress bátran!