Online marketing válság (gazdasági visszaesés) idején

Pánik helyett racionális üzleti döntések

A recesszió kezdete 2022 vége

Majd minden közgazdasági elemző azt jósolja, hogy 2023-ban globális gazdasági visszaesés veszi kezdetét.
A világgazdaság túlhevült, a második V.H. óta legnagyobb háború robbant ki Európában, az ellátási láncok folyamatosan sérülnek, olajpiacon kialakult feszült helyzet …a felsorolt tényezőknek a hatásai majd mindenhol a világban érezhetők. Hazánkban ez a rossz gazdasági környezet kiegészül nagyon rossz elhibázott gazdasági válaszokkal.

Az infláció elszabadult, erre valamilyen megoldást kell találni az államnak.

A fiskális és monetáris politikai döntéshozóknak lehetősége van beavatkozásra, szükség esetén adóemeléssel, források újraelosztásával, a költekezés visszafogásával, a kamatszintek változtatásával. Tehát a stimulusokat (a gazdaságösztönző beavatkozásokat) vissza lehet vonni, az addicionális (a válság hatásainak enyhítésére itthon erős politikai céllal biztosított kiegészítő juttatások) jövedelmet pedig előbb-utóbb elkölti a lakosság.

Mit veszel észre a vállalkozásod értékesítésében?

Elkezdenek az emberek spórolni, ami pont azoknál a termékeknél, szolgáltatásoknál fog a legjobban érződni, amit a szerényebb jövedelmű emberek (középosztálytól kezdődően lefele) vásárolnak vagy vesznek igénybe, mert ők érzik meg leghamarabb az inflációt. Illetve minden háztartás elkezdi azokat a kiadásaikat visszavágni, ami számukra a „luxus” kategóriába tartozik. Minden háztartásban más a luxus, valahol a havi fodrász vagy az autómosás alkalmak fognak ritkulni, valahol kevesebbszer vásárolnak új nagy értékű technikai eszközt a háztartásba, viszont ezeket az eszközöket inkább szerelőhöz viszik, ha elromlik.

Minden vállalkozás más és más. Sokat segít ha van már tapasztalatod és tudod, hogy az év melyik időszakban milyen intenzitással termel pénzt a vállalkozásod. Ha a megszokottól nagyon eltér negatív irányba a bevételed, el kell gondolkoznod milyen válaszokat adsz a kialakult helyzetre, mert téged is kihívások állít a gazdasági lassulás.

Reakciók a gazdasági változásokra

A gazdasági visszaesésben sem áll meg élet, csak átalakulnak a szokások. Ezt kell lekövetned a vállalkozásoddal, esetleg új vagy kiegészítő szolgáltatásokkal, termékkel vagy az online marketinged megerősítésével.

Válságálló stratégiák, módszerek, praktikák amik a hasznodra vállhatnak

  • Több lábat növeszteni, akár ideiglenesen is
    A vásárlási szokások megváltoznak, sokan a drágább eszközök vásárlását eltolják és inkább a meglévő terméket javíttatják meg.
    Például laptop üzletet szerviz szolgáltatással lehet erősíteni. Sokan javíttatni fogják most a laptopjukat az új vásárlása helyett. Hisz mindenhol előtérbe kerül a takarékosság.
    Gondold át, hogy nálad milyen új szolgáltatás vagy termék tudná pótolni a kiesett bevételeket!
  • Online marketing – hirdetés
    Amikor sokan abbahagyják a hirdetést spórolás célzattal, akkor érdemes kitartani, ha van tőkénk. Ebben az időszakban olcsóbb hirdetni, mert kevesebb a versenytárs és ha több konkurens cég kiesik a piacról, akkor akár olcsóbbá is válhat egy jól felépített online marketing kampány.
    Sok vállalkozásnak egyáltalán nincs tartaléka, ez nagy lehetőség lehet a „kanyarban” előzésre.
  • Listák építése
    Különös fontosságú lesz a különféle listák építése, hisz egy olyan embernek, aki már vásárolt tőlünk a legkönnyebb újra értékesítünk. De számos helyen használhatjuk még ezeket a listákat, a FB remarketing hirdetésektől kezdve a hasonmás célközönségen át a DM levelekig.
  • Kommunikáció erősítése – termékelőnyök megfogalmazása
    A problématudat kiszolgálása, részletesebb és érthetőbb termékelőnyök kiemelése. Mivel az emberek jobban átgondolják gazdasági visszaesések idején, hogy mire költenek, ezért érdemes érthetően és részletesen elmondani, hogy a termékünk vagy szolgáltatásunk miben tudja segíteni az ügyfelünket.
  • Visszacsatolás kérése
    Ha valaki vásárolt vagy igénybe vette a szolgáltatásod küldj ki egy néhány kérdésből álló kérdőívet, így a legrelevánsabb emberektől tudsz ötleteket, inspirációkat kapni a fejlődésre, amit azonnal be tudsz építeni a vállalkozásodba.

Lehetőségek és a növekedés válság után

Amíg tart a gazdasági visszaesés, sok vállalkozás megy csődbe, vagy mert nem volt elég tőkéje vagy mert rosszul mérte fel a lehetőségeit és nem megfelelő üzleti döntéseket hozott.
Aki ki tud tartani addig, amíg újra lendületet kap a gazdaság, azok a cégek jellemzően nagyon fognak növekedni, hisz repülőrajtból tudnak indulni. A recesszió a vállalkozások számára egy lehetőség, hogy leelőzzék a versenytársainkat.

A vállalkozó is ember és az üzleti döntések meghozásakor is jelentős szerepet kapnak az emocionális döntések.
Felsorolok néhány olyan dolgot, ami tévútra vihet egy üzleti döntéseknél:

  • Egy-két hét eredményéből (nagyon rövid időszak) vagy történésiből levonsz gyakran téves megállapításokat.
  • Szenzációhajhász cikkek olvasása hatására döntést hozni.
    A sok szenzációhajhász cikk miatt, bele lehet kerülni egy negatív gondolatspirálba, ami miatt könnyebben hozhatsz irracionális döntést a vállalkozásoddal kapcsolatban. Tudnod kell, hogy sok online oldal direkt ad click bait címet a cikkeinek, és ezek a cikkek kevés szakmaiságot tartalmaznak, a hazai gazdasági portálok is tele vannak ilyen cikkekkel.

Jó gyakorlat e helyett kettőt hátra lépni és gazdasági témákban széles körben, akár nemzetközi szinten elismert szakemberek követni és olvasni. Pléldául: Pogátsa Zoltán közgazdász, Bokros Lajos, Oszkó Péter, Békesi László volt pénzügyminiszterek, Surányi György közgazdász…folytathatnám a sort.

Az elkövetkezendő idő majd minden vállalkozót új kihívások elé fog állítani nagy valószínűséggel. Senki nem lát a jövőbe, így 100% recept nincs ennek az időnek az átvészeléséhez, de a múlt válságaiból sok következtetést le lehet vonni. Remélem ebből a cikkből kaptál néhány számodra is hasznos ötletet vagy praktikát, amit fel tudsz majd használni.

Az írásom elkészítésében saját és kollégáim tapasztalatát, illetve az előző nagy válságokat kutató tanulmányokat és szakcikkeket vettem alapul, de a jövőbe én se látok.

Mielőtt belevágsz egy markáns változtatásba a vállalkozásoddal kapcsolatban jussanak eszedbe Warren Buffett, a valaha élt egyik legsikeresebb befektető szavai:

„Az előrejelzések sokat elárulhatnak az előrejelzőről; de semmit sem mondanak a jövőről.”

 

Források:

  • A proaktív marketing hatása a piaci teljesítményre válság idejében: hazai
    tanulságok
    – Kolos Krisztina PhD, Gyulavári Tamás PhD egyetemi docensek Budapesti Corvinus Egyetem
  • A kis- és középvállalati marketing értelmezési tartománya – hogyan azonosítják és jellemzik marketingtevékenységüket a hazai kis- és középvállalatok? – Gáti Mirkó egyetemi docens Budapesti Corvinus Egyetem
  • G7 gazdasági szaklapban megjelent cikk:
    Még a táplálkozási szokásainkat is megváltoztatta a 2008-as válság, pedig akkor nem is volt ilyen durva az infláció

 

 

Olvasd el milyen költségekre számíthatsz, ha a Facebook kampányod kiszervezed egy marketing ügynökségnek.

Ha segítségre van szükséged online marketinggel kapcsolatban, keress bátran!

Név:*
E-mail:*
Üzenet:
Írd be amit látsz a képen, hogy lássam nem vagy robot:

Vélemény, hozzászólás?